
 
 

Analysis of complaints 
 
From 1 April to 30 September 2011 the Unit reached findings on 234 complaints concerning 
128 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a 
set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 
Table 1 

No of Items 
 
 
Harm to individual/organisation (victim complaint) 9  9   
Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 3  3 
Political bias  8  8 
Other bias  51  42 
Factual inaccuracy  112  31   
Offence to public taste  11  11 
Violence  3  1 
Sensitivity and portrayal  15  4  
Racism  3  3 
Offence to religious feeling  4  2 
Bad example (adults)  4  3 
Bad example (children)  3  3 
Commercial concerns  5  5 
Other  3  3  
 
Total  234  128 
 
In the period 1 April to 30 September, 31 complaints were upheld (10 of them partly) – 13% 
of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 14 items 
(11% of the total).  3 complaints, about 3 items, were resolved.  This report contains 
summaries of the findings in those cases. 
 
 
Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  A 
target of 35 days applies to a minority of cases (14 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 April – 30 September, 83% of replies were 
sent within their target time. 
 
 
Summaries of upheld complaints 
 
 
Dom’s on the Case, BBC1, 9-13 March 2009 
Complaint 
The series staged an experiment in which the residents of a street in Southampton gave up 
their cars for a week.  A viewer complained of three instances in which he believed this 
resulted in a comparison which was misleading in relation to the public transport alternative. 



 
Outcome 
In two of the instances the programme gave a fair and accurate impression of 
the comparison between public transport and the car journeys concerned. In the third, 
however, the most direct public transport route was not selected, and this fact was not made 
clear in the programme. Though there had been valid reasons for the selection of the longer 
route, the result was an undeservedly poor impression of the public transport alternative. 
Partly upheld 
 
Further action 
All programme teams will be required to demonstrate to their Executive Producer that they 
have a rigorous fact-checking procedure in place which will ensure that any factual 
inaccuracies are identified and corrected before broadcast.  
 
 
Donal MacIntyre, Radio 5 Live, 24 April 2010 
Complaint 
The programme included a discussion of a sharp increase in reported instances of ovarian 
hyperstimulation syndrome (OHSS) resulting from IVF procedures.  The Chief Executive of 



The programme will not be repeated in its present form. 
 
 
News bulletins, Radio 4, 17 December 2010 
Complaint 
A report on the issue of bonuses for Chief Constables and other senior police officers 
included the information that, whereas the Chief Constable of Surrey and the Commissioner 
of the Metropolitan Police had recently turned down bonuses, “Sue Sim, the Chief Constable 
of Northumbria Police, the force widely criticised for its handling of the search for fugitive 
gunman Raoul Moat, has accepted her bonus of more than £33,000”.  The Chair of the 
Northumbria Police Authority complained that the item was inaccurate, in that Ms Sim’s 
bonus related to her performance before she became Chief Constable, and in that the 
force’s handling of the Raoul Moate case had attracted a great deal of public sympathy and 
approval. 
 
Outcome 
It was clear from a conspectus of contemporaneous reporting that it was not inaccurate to 
say that the force had been “widely criticised”, whatever more favourable opinion it may also 
have generated.  However, the effect of setting Ms Sim’s bonus in the context of the Raoul 
Moate case, which occurred which she was Chief Constable, gave the misleading 
impression that the £33,000 bonus related to her performance in that role. 





the presenter did not hear the most offensive phrases and did not intervene appropriately.  
Although apologies were offered later, when the programme-makers became aware of the 
terms in which the EDL representative had spoken, and again the following day, this was not 
sufficient to offset the lack of appropriate intervention at the time.  However, the manner of 
the presenter’s intervention when the same speaker subsequently made a somewhat less 
inflammatory (but nevertheless offensive) comment about Mohammed served to confirm that 
distraction, not anti-Muslim bias, accounted for the earlier lapse. 
Upheld/Partly upheld 
 
Further action 
The Editor in charge of the programme has discussed the incident with the team and 
introduced the practice of ensuring that another senior member of the team monitors highly 
controversial items.  
 
 
Louis Theroux: Ultra Zionists, BBC3, 3 February 2011  
Complaint 
Speaking of a group of visiting Americans who were picking grapes near an Israeli 
settlement in the West Bank, Louis Theroux said “Deep in the occupied territories, and within 
sight of a Palestinian town, tourists were working land that the international community, the 
US included, viewed as illegal”.  A viewer complained that this was inaccurate in relation to 
the US government, which had not expressed the view that the settlements were illegal. 
 
Outcome 
In a finding on an edition of



Upheld 
 
Further action 
The finding was discussed with the editorial team, with particular emphasis on the need to 
challenge contentious statements of fact made by contributors to support the subject under 
discussion. 
 
 



Outcome 
The Chairman of the Clinical Services & Standards Committee of the British Society of 
Gastroenterology confirmed to the ECU that significant lapses from a gluten-free diet would 
damage the small intestine and increase the risk of cancer.  The impression given in the 
programme should have been avoided or corrected. 
Upheld 
 
Further action 
The production team has been reminded that accuracy is important, even when guests 
discuss how they manage their own medical conditions on the live programme. 
 
 
Match of the Day Live, BBC1, 23 April 2011  
Complaint 
In a post-match live interview the manager of Queen’s Park Rangers observed that his team 
had at least stopped “defending like fairies”.  A viewer complained that the remark involved a 
homophobic stereotype, and should not have been broadcast. 
 
Outcome 
The remark was unacceptable, and it was a matter of regret that it had gone unnoticed by 
the programme-makers, and therefore without comment or apology, at the time.  However, 
the programme-makers had already acknowledged the unacceptability of the remark and 
expressed regret that it had not been dealt with appropriately.  In the view of the ECU, this 
was sufficient to resolve the matter. 
Resolved 
 
 
Fallout: the Legacy of Chernobyl, Radio 4, 26 April 2011  
Complaint 
Ten listeners lodged detailed complaints to the effect that the programme had understated 
the impact on health of radiation releases from nuclear power stations, in relation to both 
Chernobyl and Fukushima, ignoring a large body of relevant research. 
 
Outcome 
The programme reflected the consensus of peer-reviewed research and included an 
appropriate range of expert views.  In response to the ECU’s inquiries, however, the 
programme-makers acknowledged two inaccuracies (which figured in five of the ten 
complaints).  Firstly, an expert contributor from Ukraine (speaking in his third language, and 
in informal circumstances) had confused millisieverts and microsieverts when comparing 
current radiation levels around Chernobyl with the highest known levels of naturally-
occurring radiation.  Secondly, another expert (in a clip from an interview broadcast shortly 
after the escape of radiation at Fukushima was first reported) had compared levels of 
exposure there with levels of exposure during a transatlantic flight in terms which, while 
defensible at the time the comments were made, were not consistent with the data available 
by late April.  While these inaccuracies did not affect the overall thrust of the programme or 
the validity of its conclusions, they allowed listeners to infer that there were no adverse 
consequences from exposure to levels of radiation which would in fact be injurious, and that 
levels of radiation around Fukushima were of less concern than might have been the case.  
Partly upheld  
 
Further action 
The programme will not be repeated without the inaccuracies being addressed by editing. 
 
 



Rethink for calorie eating levels & Daily calorie intake “too low”, bbc.co.uk 
Complaint 
These items concerned a draft report by the Scientific Advisory Committee on Nutrition 
which proposed to raise the Recommended Average Requirement (of calories) by up to 
16%.  A visitor to the pages complained that the items misleadingly presented this 
information as meaning that the average adult could safely consume a further 400 calories 
per day. 
 
Outcome 
The Recommended Average Requirement (RAR) represents the calories which are 
expended in energy by the average adult in the average day.  An increase in the RAR would 
licence consumption of 400 extra calories only if, on average, people had been restricting 
their consumption to the level previously recommended, which is not the case.  While the 
items included a number of significant caveats, these did not suffice to offset the effect of the 
statement that “A 16% increase would mean that adults could safely consume an extra 400 
calories a day, equivalent to an average sized cheeseburger”, which was misleading. 
Upheld 
 
Further action 
The finding refers to a text article and a video report.  The wording of the article has been 
amended to make clear that any potential increase in calorie intake would apply only to 
those already eating at recommended levels.  The relevant phrase has been removed from 
the video.  A link to the ECU finding has been added to both pages. 
 


