
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 October 2012 to 31 March 2013 the Unit reached findings on 182 complaints 
concerning 147 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation (victim complaint) 7 7    
Harm to individual/organisation (3

rd
 party complaint)

1
 4 4 

Infringement of privacy  2 2 
Political bias  7 7   
Other bias  27 25   
Factual inaccuracy  89 64   
Offence to public taste  24 16   
Bad language  2 2 
Violence  1 1 
Sensitivity and portrayal  9 9    
Bad example (children)  3 3 
Sexism  1 1  
Commercial concerns  4 4  
Standards of interviewing/presentation  2 2 
 

Total  182 147 

 
In the period 1 October to 31 March, 7 

 





 

Outcome 
The presenter’s questioning and the Series Producer’s response, which was later 
acknowledged to have been inaccurate, gave the impression of endorsing the suggestion 
that Mr Roxburgh’s involvement in the project could have led to bias, and this was unfair to 
him.  In circumstances where criticism is directed against an organisation or a team and its 
members, programme-makers are entitled to rely on a contribution from the leader of the 
team or organisation as satisfying the requirement to provide a right of reply.  However, it is 
a requirement of the guidelines on accuracy that BBC output should be well-sourced, based 



 

Outcome 
The ECU agreed that Martha Kearney’s choice of words (which appeared to be a conflation 
of two points made by Mr Regev in earlier interviews, which she wished to dispose of in 
order to proceed directly to the agenda of the interview) did tend to create an inaccurate 
impression as to the events of the day in question.  However, as earlier deaths of Israeli 
soldiers in the area provided the context for the events which caused Ms Corrie’s death, 
listeners would not have been misled as to the overall situation, and the inaccurate 
impression was in any case tangential to the topic of the interview.  The ECU took the view 
that the online posting by News sufficed to resolve the issue. 

Resolved 

 

 
Today, Radio 4, 18 April 2012 

Complaint 
The programme included a report on the release of documents from the archive of the 
Foreign Office.  The reporter said “Some files have been kept back.  But there are files on 
the Mau Mau uprising in Kenya, and on Malaya, where another uprising against British rule 
was brutally supressed”.  A listener complained that the term “brutally suppressed” was 
seriously misleading in relation to the Malayan uprising. 
 

Outcome 
The consensus among historians is that, while there were some instances of what could be 
termed brutality, the British response taken overall was a relatively humane instance of 
counter-insurgency.  Nothing in the recently-released files has caused historians to revise 
that view. 

Upheld 

 

Further action 
Editors will discuss stories and the scope of research with reporters as material is being 
prepared. 

 



appreciating that it changed the sense – and, as the uncut quotation would have allowed 
him to comment to much the same effect, this seemed more plausible than the idea that he 
had knowingly altered the sense, in an easily detectable and demonstrable manner, to so 
little purpose.  The voicing of the complainant’s words was consistent with the programme’s 
tradition of highly-coloured readings with an element of caricature, and not dissimilar to the 
treatment of some other quotes in the item.  The presenter’s focus was on personal 
reactions to the Olympics, rather than on aspects of the Olympics which could be said to be 
controversial, and there was no departure from due impartiality.  The subsequent broadcast 
apology seemed to the ECU to be a fair reflection of what had occurred, and sufficient to 
resolve the issues of complaint. 

Resolved 

 
Note: All quotations in the script are now checked against the original newspaper article by 
the producer. 

 

 

Health Check, World Service, 4 October 2012 

Complaint 
A listener complained that an item on the situation of people with kidney failure in Gaza 
gave the misleading impression that medical supplies and equipment were subject to the 
Israeli blockade, and that the item was misleading in other respects. 
 

Outcome 
In most respects the item was not misleading.  However, the sentence “The blockade of 
Gaza for example has led to shortages of medicines and medical equipment” gave the 
impression that the Israeli blockade covered medical supplies, which is not the case. 

Partly upheld 

 

Further action 

In future, when commissioning reports from freelance reporters abroad, Healthcheck will 
ensure they take advice from the local BBC bureau before finalising the item. 
 
 

Guide: Why are Israel and the Palestinians fighting over Gaza?, Newsround website, 

bbc.co.uk.



 

Further action 
The programme team edited the online video and will be mindful of the need for absolute 
clarity in any future attempts to condense such a complex story for the Newsround website. 
 

 

Money laundering drugs gang boss Jia Jin He jailed, bbc.co.uk 

Complaint 
This item, drawn from a BBC West television news piece, reported the conviction and 
sentencing of the Chinese businessman Jia Jin He at Bristol Crown Court.  An associate of 
Mr He complained on his behalf that it was seriously inaccurate. 


