
1 
 

 

Analysis of complaints 

 

From 1 April to 30 September 2020 the Unit reached findings on 255 complaints.  

10 complaints (about 10 items) were wholly or partly upheld.  56 complaints (about 10 

items) were resolved.  The bulletin includes summaries of these cases. 

 

 

Standards of service 

 

çõò�èûöāıĀ�āîÿôòā�öĀ�āü�ñòîù�Ąöāõ�úüĀā�ðüúýùîöûāĀ�Ąöāõöû�" �Ąüÿøöûô�ñîĆĀ�üó�ÿòðòöăöûô�

them.  A target of 35 days applies to a minority of cases (43 in this period) which require 

longer or more complex investigation.  During the period 1 April to 30 September 2020, 

87% of replies were sent within their target time.  

 

 

Summaries of upheld/resolved complaints 

 

 

Panorama: Britain’s Killer Motorways?, BBC One, 27 January 2020 

 



2 
 

record of the Conservatives in relation to the legislative issues highlighted by the case 

of the London Bridge attacker Usman Khan. 

 

Outcome 

 

The general conduct of the interview was in keepiûô�Ąöāõ�āõò�ÕÕÖıĀ�ûüÿúîù�òñöāüÿöîù�

standards as they apply to interviews of this kind.  However, in the course of an 

exchange which was often less than clear about a complex legal issue, Andrew Marr 

made comments which viewers would have taken to imply that the Government could 

õîăò�ýÿòăòûāòñ�èĀúîû�ÞõîûıĀ�òîÿùĆ�ÿòùòîĀò��îûñ�āõîā�öā�õîñ�ñüûò�ûüāõöûô�Āöûðò�" ! �āü�

tighten the rules on sentencing for terrorist offences.  As it was accepted at the time 

āõîā�èĀúîû�ÞõîûıĀ�ÿòùòîĀò�ñîāò�ðüĂùñ�õîăò�ïòòû�îùāòÿòñ�üûùĆ by retrospective 

legislation, and as the Government had lengthened the minimum early release from a 

half to two thirds of the original sentence, both implications were misleading. 

 

Partly upheld 

 

Further action 

 

The programme team has been reminded of the need to confirm the full legislative 

background of cases that span different governments. 

 

 

Tweet by Laura Kuenssberg, 24 September 2019 

 

Complaint 

 

Following an interview with Rebecca Long-ÕîöùòĆ�öû�āõîā�úüÿûöûôıĀ�Today on Radio 4, 

Laura Kuenssberg tweeted that she had said įüñî�ÿøýîí�ïøû�ýñî�ùõê÷�ýø�êëøõòüñ�ãøö�

æêýüø÷ĭü�ùøüòýòø÷�ëîìêþüî�üñî�íòí÷ĭý�Āê÷ý�ýø�Ĭüýòïõî�íîöøìûêìĂĭİ�  A reader of the tweet 

complained that this was inaccurate. 

 

Outcome 

 

Ms Long-Bailey said on Today that she had supported the right of the proposer to bring 

forward a motion for a vote.  Although that action was widely taken to imply support 

óüÿ�āõò�îöú�üó�îïüùöĀõöûô�çüú�êîāĀüûıĀ�ýüĀöāöüû��öā�ĄîĀ�öûîððĂÿîāò�āü�ÿòýüÿā�õòÿ�îĀ�

having voted for a plan to dü�Āü���ÜûñòýòûñòûāùĆ�üó�āõò�ØÖèıĀ�öûăòĀāöôîāöüû��õüĄòăòÿ��

BBC News posted an appropriate clarification on the Corrections and Clarifications 

page of bbc.co.uk which sufficed to resolve the issues of complaint. 

 

Resolved 

 

  



3 
 

Politics Live, BBC Two, 11 December 2019 

 

Complaint 

 

Speaking on the day before polling day, Laura Kuenssberg reported that, according to 

both Conservative and Labour sources, the postal vote was įõøøôò÷ð�ùûîýýĂ�ðûòö�ïøû�

Ûêëøþû�ò÷�ê�õøý�øï�ùêûýü�øï�ýñî�ìøþ÷ýûĂİ.  Seven viewers complained that this breached 

òùòðāüÿîù�ùîĄ�îûñ«üÿ�āõò�ÕÕÖıĀ�ĀāîûñîÿñĀ�üó�ñĂò�öúýîÿāöîùöāĆ���çõÿòò�üó�āõòú�îÿôĂòñ��öû�

îññöāöüû��āõîā�öā�ĄîĀ�üĂā�üó�øòòýöûô�Ąöāõ�āõò�Āýöÿöā��öó�ûüā�āõò�ùòāāòÿ��üó�āõò�ÕÕÖıĀ�



4 
 

source of criticism of àÿ�ãõöùöýĀı�îýýüöûāúòûā��õò�ĄîĀ�òûāöāùòñ�āü�òąýÿòĀĀ�õöĀ�ăöòĄ�āõîā�

they were the main instigators, and the presenter included a quote setting out the 

àÖÕıĀ�üĄû�ăöòĄ�üû�āõò�úîāāòÿ���çõò�ÕÕÖ�ĄîĀ�ûüā�öû�î�ýüĀöāöüû�āü�ĀĂïĀāîûāöîāò�āõò�

statement that the MCB were aligned with the group described by Mr Philips but, 

öûñòýòûñòûāùĆ�üó�āõò�ØÖèıĀ�òûþĂöÿöòĀ� BBC News made a posting on the Corrections and 

Clarifications page of bbc.co.uk to make clear that the MCB said they were not aligned 

with the group in question and ñöñ�ûüā�ĀĂýýüÿā�öāĀ�ðüúúòûāĀ���Üû�āõò�ØÖèıĀ�÷Ăñôòúòûā��

this sufficed to resolve the issues of complaint. 

 

Resolved 

 

 

BBC News (10pm), BBC One, 16 April 2020 

NHS boss: ‘I need gowns, can I call Burberry?’, bbc.co.uk 

Today, Radio 4, News (10am), Radio 4, news bulletins (6-11am), Radio 5 Live, 

Breakfast, BBC One, 17 April 2020 

 

Complaint 

 

These items included information from an unnamed source described as the head or 

boss of an NHS trust, to the effect that he had asked a BBC correspondent for help in 

contacting Barbour and Burberry with a view to remedying an acute shortage of 

personal protective equipment (PPE) in his trust.  It emerged in the afternoon of 17 

April that the source was not in charge of an NHS trust, but was Chief Operating Officer 

of Oxford Academic Health Science Network.  Four people complained to the ECU that, 

irrespective of the identity of the source, the story was indicative of bias against the 

Government in relation to its efforts to ensure the availability of appropriate PPE in the 

NHS, some of them arguing that it was so implausible that a source holding a position 

of seniority would need to approach the BBC for such information that a political 

motive had to be suspected.  Three of them also stressed the seriousness of the 

inaccuraðĆ���çõò�ØÖè�ðüûĀöñòÿòñ�āõò�ðüúýùîöûāĀ�ÿîöĀòñ�ýüāòûāöîù�öĀĀĂòĀ�Ăûñòÿ�āõò�ÕÕÖıĀ�

Editorial Guidelines concerning impartiality and accuracy. 

 

Outcome 

 

Impartiality 

 

Having investigated the circumstances in detail, the ECU concluded there were no 

grounds for suspecting a political motive.  The reporter concerned is a member of the 

Business and Economics Unit of BBC News, and had been tasked since early on in the 

Covid-19 outbreak with monitoring and reporting on issues around the supply of PPE to 

health care workers, bringing to the task extensive previous expertise in the clothing 

industry.  An organisation which promotes UK manufacture, which he had dealt with 

often before, suggested he contacted the source in connection with a shortage of PPE 

in a particular area of the NHS.  He did so about a week before the story broke on 16 

April and they had several phone conversations subsequently.  In the course of these 

conversations the source became aware, by reading an item on the BBC website, that 



5 
 

Barbour and Burberry were making protective gowns.  The business reporter had been 

working concurrently on an item about Barbour and their involvement in PPE 

production.  So, although the source could undoubtedly have obtained information 

about contacting those companies elsewhere, it was entirely natural in the 

circumstances that he should have asked the business reporter.  Although it transpired 

that the source was not in fact the head of an NHS trust, he did have a concern with PPE 

availability in the NHS (see below), so the ECU saw no grounds for doubting the 

genuineness of his enquiry or adducing a political motive.  Consequently the ECU found 

ûü�ïÿòîðõ�üó�āõò�ÕÕÖıĀ�ĀāîûñîÿñĀ�üó�öúýîÿāöîùöāĆ�öû�āõöĀ�ÿòĀýòðā� 

 

Not upheld 

 

Accuracy 

 

It was not in dispute that the items which described the source as the head of an NHS 

āÿĂĀā�Ąòÿò�öûîððĂÿîāò�öû�āõîā�ÿòĀýòðā���çõò�ØÖèıĀ�öûăòĀāöôîāöüû�òĀāîïùöĀõòñ�āõîā�āõò�

inaccuracy originally arose when the organisation which contacted the business 

reporter spoke of a source who įøÿîûüîîü�ê÷�Ý×â�ýûþüýİ, which the business reporter 

took to mean that he was the head of a trust.  He recollects that the source referred to 

įöĂ�ýûþüýİ on several occasions during their conversations, which reinforced his original 

misapprehension.  The erroneous information entered the public domain via a series of 

tweets posted by the business reporter from about 5.30pm onwards on 16 April.  The 

tweets came to the attention of a health correspondent who was working on a report 

óüÿ�āõîā�òăòûöûôıĀ�! ýú�áòĄĀ�üû�ÕÕÖ�âûò�îïüut shortages of PPE based on 

information from a number of NHS sources.  After conversations involving the output 

òñöāüÿ�üó�āõîā�ûöôõāıĀ�ïĂùùòāöû��āõò�õòîùāõ�ðüÿÿòĀýüûñòûā�îûñ�āõò�ïĂĀöûòĀĀ�ÿòýüÿāòÿ��öā�

was decided to incorporate information from the tweets into the report.  During these 

conversations, the business reporter did not name his source, for fear of jeopardising an 

agreement with him to provide an on-the-record interview the following day, and the 

description of him as the head of an NHS trust passed into the news agenda without 

further verification.  There was then nothing to prevent the error being replicated when 

the story was picked up on Radio 4, Radio 5 Live and BBC One the following morning 

(concurrently the business reporter had written a more detailed piece for BBC News 

Online which was posted around midnight). 

 

On the morning of 17 April the source gave an on-the-record interview for use in an 

öāòú�öû�āõîā�ñîĆıĀ�òñöāöüû�üó�āõò�!ýú�áòĄĀ�üû�ÕÕÖ�âûò���æõüÿāùĆ�ïòóüÿò�āÿîûĀúöĀĀöüû�üó�

the item it emerged (from a discussion about how he should be captioned on screen) 

that the source was not the head of an NHS trust but the Chief Operating Officer of 

Oxford Academic Health Science Network.  The fact that he had been erroneously 

described in previous reports was drawn to the attention of the senior management of 

BBC News shortly after transmission of the item.  After establishing the precise facts, 

BBC News took the view that, although not the head of an NHS trust, the source was 

credible in relation to supplies of PPE, and was speaking from expertise in that area and 

first-hand knowledge of the situation in a particular trust1; that what he said was 

                                                           
1 Ûòûðò�āõò�ØÖèıĀ�ðüûðùĂĀöüû��îïüăò��āõîā�įñî�íòí�ñêÿî�ê�ìø÷ìîû÷�Āòýñ�ßßÔ�êÿêòõêëòõòýĂ�ò÷�ýñî�Ý×âİ. 



6 
 

consistent with an array of information, much of it from NHS sources, about shortage of 

PPE (protective gowns in particular), concerns in that area having been acknowledged 

by the Health Secretary that morning; and that his information would probably have 

featured in News outlets even if his role had been accurately described at the outset.  

BBC News also acknowledged, however, that the erroneous description of him was a 

serious inaccuracy which required proportionate corrective action.  As a result, a revised 

version of the online article, incorporating a correction, was posted at 6.43pm on 17 

April; a separate online article, under the headline įÑÑÒ�ìøûûîìýòø÷�ø÷�ÑþûëîûûĂ�

ìøûø÷êÿòûþü�ùõîêİ, was posted at 9pm on 17 April; corrections were also broadcast in 

āõîā�òăòûöûôıĀ�òñöāöüû�üó�āõò�! ýú�áòĄĀ�îûñ��üû�āõò�úüÿûöûô�üó�!(�Ôýÿöù��öû�îùù�āõò�

other outlets which had broadcast the original inaccuracy; and, finally, a correction was 

posted on the Corrections and Clarifications page of bbc.co.uk on 20 April. 



7 
 

The ECU cüûĀöñòÿòñ�āõò�ðüúýùîöûā�ÿîöĀòñ�ýüāòûāöîù�öĀĀĂòĀ�Ăûñòÿ�āõò�ÕÕÖıĀ�Øñöāüÿöîù�

Guidelines concerning due accuracy, which require that the level of accuracy should be 

įadequate and appropriate to the output, taking account of the subject and nature of the 

content, the likely audience expectation and any signposting that may influence that 

îāùîìýêýòø÷İ�   

 

Outcome 

 

In relation to the first statement, the ECU noted that the position of the Catholic 

Church on such social issues as contraception and abortion had often been re-stated, 

that the complainant had provided recent examples of statements by the English and 

Welsh hierarchy on other issues of public concern, and that BBC News had already 

conceded an element of inaccuracy in correspondence with the complainant.  On that   

basis it judged that the item did not meet the standard of due accuracy which applies to 

news bulletins of this kind, and that this element of the complaint should be upheld. 

 

In relation to the second statement, there was no inaccuracy in the observation about 

Catholic parishes being įëîò÷ð�ëøøüýîí�ëĂ�òööòðûêýòø÷İ, and his suggestion of a link 

between this and the concern expressed by the Cardinal was the kind of professional 

judgement which listeners might expect from a reporter with extensive experience of 

ðüăòÿöûô�ÿòùöôöüĂĀ�îóóîöÿĀ���Üû�āõò�ØÖèıĀ�ăöòĄ��öā�ñöñ�ûüā�öúýùĆ�îû�Ăùāòÿöüÿ�úüāöăò�©îĀ�

distinct from the legitimate motive of taking account of the concerns of the laity) and 

ĄüĂùñ�ûüā�õîăò�ïòòû�ùöøòùĆ�āü�Ăûñòÿúöûò�āõò�ÖîÿñöûîùıĀ�úòĀĀîôò in the minds of 



8 
 

The ECU considered the complaint in relation to the BBC Editorial Guidelines on 

Impartiality and Accuracy. 

 

Outcome 

The ECU noted that, as a scientist, Dr Goldman was competent to give a view on the 

studies under consideration, and found no breach of impartiality in her selection as an 

interviewee.  As to the content of the interview, the ECU noted that there is normally 

scope for more than one view on recently published scientific studies, and that the 

issues raised by the studies in question were best regarded as part of the normal 

exchange of expert views which accompanies emerging science, rather than the kind of 

controversy to which considerations of due impartiality apply.  The ECU therefore 

found no breach of impartiality in the content of the item. 

 

Üû�ÿòùîāöüû�āü�îððĂÿîðĆ��õüĄòăòÿ��āõò�ØÖè�ûüāòñ�āõîā�āõò�èûöüû�üó�Öüûðòÿûòñ�æðöòûāöĀāĀı�

advocacy extended beyond įüìòî÷ìî-ëêüîí�ùøõòìĂİ�and encompassed campaigning 

stances on a number of issues, climate change and environmental degradation being 

prominent among them.  It concluded that information to that effect would have been 

helpful to viewers in evaluating what Dr Goldman had to say about research which 

suggested t



9 
 

the material inappropriate for re



10 
 

ëîò÷ð�ûêòüîíİ���çõò�ØÖè�ðüûĀöñòÿòñ�āõò�ðüúýùîöûā�öû�ÿòùîāöüû�āü�āõò�ÕÕÖıĀ�ôĂöñòùöûòĀ�üû�

Impartiality, which require that an appropriate range of views on controversial matters 

should be reflected in BBC output. 

 

Outcome 

 

àÿ�êîāòÿĀı�öûāòÿăöòĄ�ĄîĀ�ýÿòðòñòñ�by an introduction by the reporter who had 

interviewed him, in which she explained that he was promoting a Free Assange rally in 

London the following day. She said that Mr Assange had been imprisoned in London 

since April 2019 for įùþëõòüñò÷ð�ìõêüüòïòîí�íøcuments about US war crimes in Iraq and 

Ðïðñê÷òüýê÷İ.  She went on to explain that he had been charged in the United States 

with įñêìôò÷ðİ and breaches of the Espionage Act.  In the interview Mr Rogers was 

critical of the motives of the US government which he maintained was įýûĂò÷ð�ýø�ôòõõİ Mr 

Assange by sentencing him for long periods if found guilty.  He stated that Mr Assange 

was guilty of no crime and was in his view a journalist attempting to speak truth to 

power.  His views were not challenged by the 



11 
 

­ðüûāÿöïĂāüÿĀı® affiliations, funding and particular viewpoints should be made available 

to the audience, when relevant to the ìø÷ýîāýİ. 

 

Outcome





13 
 

12 viewers complained to the ECU that the use of the phrase įî÷óøĂîí�ýñî�øùùøûýþ÷òýĂİ 

represented an inappropriate expression of opinion, indicative of bias against the First 

àöûöĀāòÿ�üó�æðüāùîûñ���çõò�ØÖè�ðüûĀöñòÿòñ�āõò�ðüúýùîöûāĀ�öû�āõò�ùöôõā�üó�āõò�ÕÕÖıĀ�

guidelines on Impartiality, which say: 

 

Our audiences should not be able to tell from BBC output the personal opinions of 

our journalists or news and current affairs presenters on matters of public policy, 

ùøõòýòìêõ�øû�ò÷íþüýûòêõ�ìø÷ýûøÿîûüĂ��øû�ø÷�Ĭìø÷ýûøÿîûüòêõ�üþëóîìýüĭ�ò÷�ê÷Ă�øýñîû�êûîê�  

 

Outcome 

  

The ECU agreed that viewers of the 10pm bulletin might well have formed the 

impression that Ms Smith was expressing an opinion îïüĂā�àĀ�æāĂÿôòüûıĀ�úüāöăòĀ��îûñ�

āõîā�ôöăöûô�ĀĂðõ�îû�öúýÿòĀĀöüû�ĄîĀ�üĂā�üó�øòòýöûô�Ąöāõ�āõò�ÕÕÖıĀ�ĀāîûñîÿñĀ�üó�ñĂò�

impartiality.  However, it noted the following sequence of events. 

 

Shortly after the broadcast the First Minister posted a tweet in which she objected to 

the wording concerned.  She said: 

 

Ýîÿîû�ò÷�öĂ�î÷ýòûî�ùøõòýòìêõ�ìêûîîû�ñêÿî�Ø�Ĭî÷óøĂîíĭ�ê÷Ăýñò÷ð�õîüü�ýñê÷�ýñòü� 

 

In a reply via her BBC Twitter account @BBCsarahsmith Ms Smith offered an 

explanation and an apology to the First Minister. 

 

I do not believe that @NicolaSturgeon is enjoying this crisis. I had meant to say on 

ýñî�! �øĭìõøìô�÷îĀü�ýñêý�üñî�ñêü�Ĭîöëûêìîíĭ�ýñî�opportunity to make a policy 

unique to Scotland. I saií�Ĭî÷óøĂîíĭ�ëĂ�öòüýêôî��Ýøý�üþððîüýò÷ð�üñî�òü�î÷óøĂò÷ð�ìûòüòü�

but embracing devolution. 



14 
 

Minister, who has accepted those clarifications and has indicated that she regards 

the matter as now closed. 

 

The ECU also noted that, in a similar interview in the 6pm BBC One bulletin on 18 May, 

Ms Smith had said: 

 

Øýĭü�ëîî÷�øëÿòøþü�ñøĀ�Ýòìøõê�âýþûðîø÷�ñêü�îöëûêìîí�ýñî�øùùøûýþ÷ity to make her 

øĀ÷�íòïïîûî÷ý�õøìôíøĀ÷�ûþõîü�ê÷í�÷øý�ñêÿî�ýø�ïøõõøĀ�Āñêýĭü�ëîò÷ð�íøĀ÷�ò÷�Ô÷ðõê÷í�

the other UK nations. 

 

The ECU regarded the word įîöëûêìîíİ�îĀ�î�āòÿú�Ąõöðõ�ñòĀðÿöïòñ�āõò�ÙöÿĀā�àöûöĀāòÿıĀ�

approach without imputing motive, and viewed its use in this earlier bulletin as 

ðüÿÿüïüÿîāöûô�àĀ�æúöāõıĀ�Āāîāòúòûā�āõîā�Āõò�õîñ�ĀöúýùĆ�úöĀĀýüøòû�öû�õòÿ�ùîāòÿ�

öûāòÿăöòĄ��ÿîāõòÿ�āõîû�üóóòÿöûô�îû�üýöûöüû�üû�āõò�ÙöÿĀā�àöûöĀāòÿıĀ�Āāîāò�üó�úöûñ���çõò�ØÖè�

agreed that it had been appropriate to issue apologies and that, although it would be 

more usual for apologies for an error on air to be broadcast rather than offered via 

Twitter, the fact that the First Minister had registered her objection in a tweet made a 

BBC Twitter account (supplemented as it was by a press statement) a more appropriate 

medium in this instance.  The ECU therefore found that the action taken was sufficient 

to resolve the issue of editorial standards raised by the complaints. 

 

Resolved 

 

 

Cardiff Half Marathon, BBC One Wales, 6 October 2019 

 

Complaint 

 

A viewer complained that a statement by the commentator on this live event that the 

regeneration of the Cardiff Bay area had been įïò÷ê÷ìîí�ò÷�ê�õêûðî�ùêûý�ëĂ�Ôþûøùîê÷�

öø÷îĂİ 



15 
 

ÕîĆ�ĄîĀ�ûüā�î�ðîĀò�öû�ýüöûā���çõò�ØÖè�îùĀü�ðüûĀöñòÿòñ�āõò�ðüúýùîöûîûāıĀ�îÿôĂúòûāĀ�āõîā 

Āöúýùò�òÿÿüÿ�ĄîĀ�ûüā�î�ðÿòñöïùò�òąýùîûîāöüû�öû�āõò�ðîĀò�üó�î�ÕÕÖ�ïÿüîñðîĀāòÿ�üó�#'�ĆòîÿĀı�

experience, and that his remark that his statement įöòðñý�ëî�ìø÷ýûøÿîûüòêõİ indicated 

that he knew it was not factually accurate.  The ECU took the view that no amount of 

òąýòÿöòûðò�ÿòûñòÿòñ�ïÿüîñðîĀāòÿĀ�öúúĂûò�óÿüú�òÿÿüÿ��îûñ�āõîā�āõò�ðüúýùîöûîûāıĀ�

ĂûñòÿĀāîûñöûô�üó�āõò�ðüúúòûāîāüÿıĀ�ÿòóòÿòûðò�āü�ðüûāÿüăòÿĀĆ�ĄîĀ�öúýùîĂĀöïùò��öû�āõîā�

it implied that, having knowingly attempted to mislead his audience, he had 

immediately gone on to signal that his statement might have been misleading.  If his 

intention had indeed been political, he could as easily, and more accurately, have 

referred to EU investment in the wider South Wales area, and a more natural 

understanding of his remarks was that he had alluded to controversy because he was 

aware that his statement could be construed as touching on a currently controversial 

issue.  The ECU therefore did not accept that the remarks represented a deliberate and 

politically-motivated attempt to mislead viewers; and, as the context was not one in 

which the question of Brexit was at issue, and as the remarks in question expressed no 

attitude to the controversy, the ECU saw no grounds for upholding the complaint in 

relation to impartiality. 

 

In the absence of a breach of standards in relation to impartiality, the ECU judged that 

the apology and acknowledgement of error already made by BBC Wales was sufficient 

for it to regard the issue of accuracy as being resolved. 

 

Impartiality: not upheld 

Accuracy: resolved  
 
 

Coronavirus: What this crisis reveals about US - and its president, bbc.co.uk 

 

Complaint 

 

A reader of this online article complained that it reflected bias against President 

çÿĂúý�üû�āõò�ýîÿā�üó�öāĀ�îĂāõüÿ�©áöðø�ÕÿĆîûā��āõò�ÕÕÖıĀ�áòw York Correspondent).  

çõò�ØÖè�ðüûĀöñòÿòñ�āõò�ðüúýùîöûā�öû�āõò�ùöôõā�üó�āõò�ÕÕÖıĀ�Øñöāüÿöîù�ÚĂöñòùöûòĀ�üû�

Impartiality in connection with News, Current Affairs and Factual Output, which say: 

 

News in whatever form must be treated with due impartiality, giving due weight to 

events, opinion and main strands of argument.  The approach and tone of news 

stories must always reflect our editorial values, including our commitment to 

impartiality.  

 

And: 

 

Presenters, reporters and correspondents are the public face and voice of the BBC £ 

they can have a significant impact on perceptions of whether due impartiality has 

been achieved.  Our audiences should not be able to tell from BBC output the 

personal opinions of our journalists or news and current affairs presenters on 



16 
 

üþëóîìýüĭ�ò÷�ê÷Ă�øýñîû�êûîê�� They may provide professional judgements, rooted in 

evidence, but may not express personal views on such matters publicly, including in 

any BBC-branded output or on personal blogs and social media. 

 

Outcome 

 

The Guidelines provide for BBC journalists to offer įùûøïîüüòø÷êõ�óþíðîöî÷ýüİ on 

matters of political controversy, and the ECU regarded the article primarily as an 

instance of a specialist correspondent using his knowledge and experience to provide 

informed and considered analysis in his areas of expertise.  The ECU also agreed that Mr 

Bryant had sought to support his assessúòûā�üó�ãÿòĀöñòûā�çÿĂúýıĀ�õîûñùöûô�üó�āõò�

coronavirus crisis with evidence, much of which had been cited in previous 

correspondence with the complainant.  However, it accepted that that there were issues 

with the įêùùûøêìñ�ê÷í�ýø÷îİ of the item at certain points, and that phrasing such 

as įáòíòìþõøþü�ëøêüýüİ, įöò÷í-ëî÷íò÷ð�ýûþýñ�ýĀòüýò÷ðİ, įùêûýòìþõêûõĂ�ÿòìòøþü�êüüêþõýİ, 

įùîýýò÷îüü�ê÷í�ùîîÿòüñ÷îüüİ��į÷êûìòüüòüýòì�ñþ÷ðîû�ïøû�êíøûêýòø÷İ and įýñî�ýûòìôü�øï�ê÷�

òõõþüòø÷òüýİ, when not attributed to sources other than the author of the piece, was 

closer to the language of įùîûüø÷êõ�ÿòîĀüİ than that of įùûøïîüüòø÷êõ�óþíðîöî÷ýİ and, in 





18 
 

Tweet by Katya Adler, 

https://committees.parliament.uk/committee/366/committee-on-the-future-relationship-with-the-european-union/
https://committees.parliament.uk/committee/366/committee-on-the-future-relationship-with-the-european-union/






21 
 

ØÖèıĀ�ăiew this is sufficient to judge the editorial matter resolved. This means that 

although a breach of standards has been identified, no further action is required.  

 

Some complainants also expressed concern at the managerial response to the breach of 

standarñĀ��ÛüĄòăòÿ�āõò�ØÖèıĀ�ÿòúöā�ñüòĀ�ûüā�òąāòûñ�āü�÷Ăñôöûô�Ąõòāõòÿ�ñöĀðöýùöûîÿĆ�

action against individual members of staff is warranted or what it should consist of, as 

that is a matter for BBC News and not the complaints process.   

 

Resolved 

 

 

Life and Birth, BBC One 

 

çõöĀ�ĀòÿöòĀ�üó�üïĀòÿăîāöüûîù�ñüðĂúòûāîÿöòĀ�óüùùüĄòñ�òăòûāĀ�öû�ÕöÿúöûôõîúıĀ�úîāòÿûöāĆ�

units.  A member of staff at one of the units complained that they had been filmed and 

shown in one of the programmes despite making clear that they consented to neither.  

çõò�ØÖè�ðüûĀöñòÿòñ�āõò�ðüúýùîöûā�öû�ÿòùîāöüû�āü�āõò�ÕÕÖıĀ�Øñöāüÿöîù�ÚĂöñòùöûòĀ�üû�

ãÿöăîðĆ���Üû�üÿñòÿ�āü�ĀîóòôĂîÿñ�āõò�ðüúýùîöûîûāıĀ�ýÿöăîðĆ��āõòöÿ�ôòûñòÿ�îûñ�āõò�

transmission date of the programme are not given in this published version of the EÖèıĀ�

finding. 

 

Outcome 

 

The Editorial Guidelines make clear that people in sensitive places such as hospitals 

have a reasonable expectation of privacy and that consent should be sought before 

filming them and including them in programmes.  In this instance, the independent 

production company involved maintained in response to the complaint that they had no 

ÿòðüÿñ�üó�āõò�ðüúýùîöûîûā�õîăöûô�Ąöāõõòùñ�ðüûĀòûā���Üû�āõò�ðüĂÿĀò�üó�āõò�ØÖèıĀ�

investigation they discovered that such a record had been made but, as a result of 

human error, it had not been included in the master-list of consents.  The shot of the 

complainant in the programme would not have rendered them identifiable to viewers in 

general, and there was nothing inherently private in the activity they were engaged in.  

Nevertheless, the filming and broadcasting of the complainant without their consent 

constituted an unwarranted infringement of their privacy. 

 

Upheld 

 

Further action 

 

The finding was reported to the board of BBC Content and discussed with the 

independent production company.  The programme was removed from BBC iPlayer and 

the shot in question will be removed before it is re-shown.  BBC Content is undertaking 

further investigation into the circumstances which allowed the error to occur. 

 


